I Läxhjälp Online känner man att man kan göra skillnad

Alva och Ebba är verksamhetsledare för Läxhjälp Online i Uppsala. De engagerade sig för att att de ville hjälpa unga elever som inte alltid får det stöd de behöver i skolan.
Alva och Ebba är verksamhetsledare för Läxhjälp Online i Uppsala. De engagerade sig för att att de ville hjälpa unga elever som inte alltid får det stöd de behöver i skolan.
Publicerad: 01 nov 2022
Lästid: ca

Alva och Ebba är verksamhetsledare för Läxhjälp Online i Uppsala. De engagerade sig för att att de ville hjälpa unga elever som inte alltid får det stöd de behöver i skolan.

Alva och Ebba började som läxhjälpare i februari i år. Numera håller de i en läxhjälpsgrupp som sitter tillsammans på kretsens lokaler i Uppsala. De hjälper till med läxorna digitalt en gång i veckan, på tisdagar. Att gruppen känner gemenskap är viktigt för dem.

Innan Ebba hittade till Läxhjälp online hade hon letat ett tag efter ett volontäruppdrag. När hon såg en annons för Läxhjälp Online kände hon att det skulle passa henne perfekt. Alva kände likadant. Alva hade tidigare varit ideellt engagerad och visste att sådana uppdrag ofta har fokus på gemenskap, något som hon kände att många behövde under pandemin.

Varför sökte ni uppdraget i Läxhjälp Online?

- Det känns viktigt att få ge stöd till dem elever som inte kan få stöd av deras föräldrar eller har svårt med inlärning. Det kan också bara handla om att de behöver bekräftelse längst vägen, säger Alva.

- Jag har tidigare varit läxhjälpare hos ett företag som tog betalt. Men jag insåg att det fanns många som inte kunde betala för att det var väldigt dyrt, även om de behövde läxhjälp. Det är det som är så bra med RKUF:s läxhjälp, att det är gratis, säger Ebba.

 Ni sitter tillsammans i grupp och bemannar digitalt, hur är det?

- Det är jättekul! Det är så viktigt att att ett socialt sammanhang. I mitt universitetsprogram hade vi digital undervisning under pandemin. Vi har fortfarande delvis digital undervisning, så det är roligt att komma i väg och träffa folk. När man sitter tillsammans in en liten grupp så kan man också fråga varandra om det kommer en fråga man inte kan svara på. Vi har alltid fika och det är väldigt mysigt, säger Alva.

- Vi är ju inte lärare eller pedagoger så det gör det ibland svårt att hjälpa till. När man chattar med någon som behöver hjälp kan man missa signaler som man hade plockat upp om man satt i samma rum. Det går vi miste om när vi sitter bakom datorerna. Då är det bra att ha andra att bolla idéer med, säger Ebba.

- I och med att vi sitter tillsammans så känns det som vi är en grupp som håller ihop. Vi har haft frivilligträffar och spenderar tid tillsammans utanför läxhjälpen. Då kan vi umgås och ta det lugnt och dela andra erfarenheter än de vi delar under läxhjälpspassen. Vi har till exempel gjort tacos och bowlat tillsammans, säger Ebba.

Känner du att du gör skillnad i Läxhjälp Online?

- Jag känner definitivt att jag gör skillnad. Främst när jag hjälper elever som inte får stöd hemma eller i skolan. Det är högt tryck i chatten varje pass så det märks att det finns stort behov. Då känner man att det man gör skillnad, säger Alva.

- Jag känner att jag gör skillnad för varje elev jag hjälper. Det kan vara allt från att hjälpa till med ett mattetal, kolla grammatiken i en text, eller analysera en bok. Oavsett vad det är har man gjort skillnad för den eleven. Många tycker det är jobbigt i skolan. Kanske på grund av de inte har så bra självförtroende. Då kan man försöka peppa dem och säga till att det kommer gå bra. Men de måste också själva tro på det, säger Ebba.