Bokföring och utlägg
Bokföring är att dokumentera vad som händer med föreningens ekonomi. Intäkter och utgifter registreras i bokföringen.
För att hålla ordning på föreningens pengar är det viktigt att använda sig av löpande bokföring. Bokföringen hjälper er sedan när ni ska skapa ett bokslut i slutet av verksamhetsåret.
Föreningen kan välja att använda enkel bokföring eller dubbel bokföring. Enkel bokföring passar små föreningar med få händelser att registrera. Dubbel bokföring passar större föreningar med mycket pengar som hanterar många händelser. De olika sätten att hantera föreningens ekonomi presenteras nedan.
Använd ett bokföringsprogram!
Att bokföra korrekt underlättar ert arbete. Alla föreningar bör använda sig av ett bokföringsprogram. Många av våra lokalföreningar använder sig av Visma eller Bokio. De flesta programmen har bokföringsprogram för ideella föreningar, välj det! När programmet frågar er så fyll i att ni är en ”Ekonomisk Förening” och att ni använder ”Kontantmetoden”. Bokföringsprogrammen har många fler funktioner än vad ni behöver, det som är viktigt för er är just bokföring.
Nystartad förening?
Om ni ska börja bokföra för en helt ny förening så ta kontakt med personal så kan vi hjälpa er att komma i gång.
Viktigt med verifikationsunderlag
Oavsett om föreningen väljer att använda enkel eller dubbel bokföring gäller det att spara underlag för uttag och insättning av pengar. Ett sådant underlag kallas verifikation, och kan vara till exempel en utläggsblankett med kvitton, eller en räkning. Varje verifikation ska numreras utefter den nummerordning det bokförs, och sparas i en pärm. Det är viktigt att alla verifikationer sparas så att den ekonomiska revisorn kan granska bokföringen i efterhand.
När någon sätter in pengar på föreningens konto (till exempel ett beviljat bidrag) ska det gå att få ut en ”insättningsuppgift” från banken som visar information om insättningen. Be därför gärna alla att tydligt markera vem som betalat in och i vilket syfte, så underlättar det i bokföringen. En insättningsuppgift funkar som verifikationsunderlag.
Konto- och verksamhetskoder
För att ha bättre koll på bokföringen finns det olika metoder, ett exempel är att använda sig av konto-och verksamhetskoder. Det funkar för både enkel och dubbel bokföring.
En kontokod innebär inte ett separat (bank)konto, utan är en benämning på pengars placering eller användning. Kontokoderna används för att benämna var en händelse registreras i bokföringen. Det finns förutbestämda kontokoder som används inom många typer av bokföring. Det vanligaste är att kontona är indelade i kontoklasser. Kontoklass 1 (tillgångar) och kontoklass 2 (skulder och eget kapital) hör till balansräkningen. Kontoklass 3 (intäkter) och kontoklass 4–8 (kostnader) hör till resultaträkningen.
Exempel på kontokoder och rekommenderad kontoplan för föreningar finns som bilaga längst ner på sidan.
Verksamhetskoder visar vilken verksamhet som pengarna används inom, och bestäms av styrelsen/kassören i förväg beroende på vilka verksamheter föreningen har. Exempel på verksamhetskoder är läxhjälp, kompisgrupp och styrelse. De kan också skrivas med sifferkoder om en vill.
Användningen av konto-och verksamhetskoder blir förhoppningsvis tydligare när du läst om enkel- och dubbel bokföring och tittat på de tillhörande mallarna längst ner på sidan.
Enkel bokföring
I enkel bokföringen används en så kallad kassabok med olika kolumner för datum, verifikationsnummer, inkomst/utgift, verksamhetskod och kontokod. Den sista kolumnen visar saldot på kontot efter att händelsen har bokförts, på så sätt går det alltid att stämma av bokföringen mot saldot på föreningens bankkonto.
Se vidare med exemplet om enkel bokföring längst ner på sidan.
Dubbel bokföring
Dubbel bokföring passar föreningar med lite större ekonomi, och innebär att varje händelse bokförs på två ställen.
Varje ekonomisk händelse bokförs dels på olika konton (kontokoder), dels på olika sidor av respektive konto. Varje konto har nämligen en debet-sida och en kredit-sida, och i dubbel bokföring bokförs händelsen på debet-sidan av ett konto och på kredit-sidan av ett annat konto. Skillnaden mellan debet och kredit för varje registrerad händelse ska alltid bli noll. Detta gör metoden självkontrollerande eftersom debetsidan och kreditsidan alltid ska vara lika. Se Exempel 3 om hur debet och kredit används, och vidare om dubbel bokföring i Exempel 5 längst ner på sidan.
Vi rekommenderar att ni sköter dubbel bokföring i ett bokföringsprogram. Men det kan hanteras för hand i ett excel/word-dokument, principen är densamma.
Se vidare med exemplet om dubbel bokföring och användning av debet och kredit längst ner på sidan.