En lila bakgrund

Kommunikation

Kommunikation och marknadsföring är två breda arbetsområden som innefattar många olika delar av organisationens verksamhet. Kommunikation och marknadsföring är tätt sammankopplat med både rekrytering, medlems-och frivilligvård och vårt påverkansarbete. Att vi är enhetliga och korrekta i vår kommunikation och marknadsföring är också viktigt för den rörelse som Svenska Röda Korset och Röda Korsets Ungdomsförbund är en del av. 

På denna sida hittar du verktyg och får hjälp med frågor om tryckmaterial, sociala medier, med mera.

Några exempel från de grafiska riktlinjerna:

  • Röda Korsets Ungdomsförbunds logga används alltid mot vit bakgrund.
    Svartvit utskrift av loggan ska undvikas i största möjliga mån och ska aldrig användas i extern kommunikation.
  • Röda Korsets Ungdomsförbunds officiella typsnitt är Futura Std men i intern kommunikation går det bra att använda typsnitten Arial och Times New Roman.
  • Röda Korsets Ungdomsförbunds färgpalett består av färgerna: röd, lila, lavendel, svart och vit. Det är viktigt att du alltid använder exakta färgkoder för att få rätt nyanser. 

Röda Korsets Ungdomsförbunds logga

Röda Korsets Ungdomsförbunds logga är en viktig del av organisationens ansikte utåt. Det röda korset är dessutom en skyddssymbol som används i krig och konflikt, så vi har ett speciellt tillstånd för att använda den i vår logga. Det innebär att det finns regler kring hur den ska användas och hur den får se ut. Reglerna är inte särskilt krångliga och allt du behöver veta står på sidan 5 i de grafiska riktlinjerna. Läs riktlinjerna innan du använder loggan och skicka med riktlinjerna i kontakt med tryckeri eller samarbetsparters.