Övrigt
System och samarbeten inom Röda Korset
Läs mer
System och samarbeten inom Röda Korset
Rednet
Svenska Röda Korset har en sida som heter Rednet där information som rör Svenska Rödakorsrörelsen samlas. Sidan är till för alla som är en del av rörelsen – medlemmar, frivilliga, förtroendevalda och anställda. Här lägger Svenska Röda Korset upp interna nyheter, information om kampanjer, info om bidrag, med mera.
Rednet är till viss del öppet och behöver inget inlogg, men viss information behöver en logga in med sitt Rödakorskonto för att se.
Redy
Redy är Svenska Röda Korsets medlemssystem, som används av både Röda Korset och Röda Korsets Ungdomsförbund. I Redy hittar ni medlemsstatistik, kontaktuppgifter till medlemmar samt att ni kan uppdatera förtroende- och frivilliguppdrag inom föreningen. Postmottagare i föreningen och föreningens bankuppgifter registreras också i Redy.
Läs mer om hur din förening kan använda Redy på sidan Styrelsearbete.
För att få tillgång till Redy kan du följa instruktionerna på Rednet.
Reachmee
ReachMee är vårt digitala rekryteringsstöd som underlättar rekrytering av frivilliga – genom att sprida annonsen digitalt, matcha rätt person med rätt uppdrag och hitta nya frivilliga till verksamheter.
I ReachMee finns rekryteringsmallar som ni kan använda er av. Vi har förberett mallar för de flesta av våra verksamheter. I rekryteringsmallen finns en annonstext med info om Röda Korsets Ungdomsförbund, verksamheten och vem som söks för uppdraget. Du kan redigera alla annonser så de passar just din verksamhet. Det finns även frågor som är en del av annonsen. Du kan själv redigera eller lägga till/ta bort frågor.
Läs mer om hur du gör för att få tillgång till Reachmee på Rednet.
Learnster
Vår utbildningsplattform där du kan gå utbildningar kopplat till ditt uppdrag eller kompetensutveckla dig utifrån olika ämnen. Läs mer här.
Kretsar
Kretsar är namnet på Röda Korsets motsvarighet till lokalföreningar. I Sverige finns det drygt 340 kretsar, hitta den närmsta kretsen på Röda Korsets hemsida. Det finns många fördelar med att samarbeta med en krets. Till exempel kan ni hjälpas åt vid rekrytering, dela på deltagaravgifter vid mässor, ordna infoträffar tillsammans och dela på möteslokaler. Hos vissa kretsar går det att söka pengar, vissa kretsar vill ha hjälp i sin secondhandbutik och andra kan hjälpa er med styrelsearbete. Tillsammans är ni ETT Röda Kors på er ort! Ta hjälp av varandra och stötta varandra.
Krisberedskap och krishantering
Läs mer
Krisberedskap och krishantering
Alla föreningar möter vid olika tidpunkter utmaningar och kriser. Vissa går att förebygga och behöver motverkas, medan andra kommer helt oväntat. På denna sida har vi samlat information och verktyg som är användbara för er i styrelser och verksamheter vid olika typer av utmaningar och kriser.
Vad är kris och katastrof?
En kris är en händelse som drabbar många människor och stora delar av samhället samt hotar grundläggande värden och funktioner. Kris är ett tillstånd som inte kan hanteras med normala resurser inom en organisation. Kris är det samlingsbegrepp Svenska Röda Korset och Ungdomsförbundet främst använder för att beskriva allvarliga händelser. Kris kan också användas för att beskriva händelser som drabbar enskilda personer, såsom dödsfall eller sjukdom.
Krisberedskap i Röda Korset handlar om att bygga människors motståndskraft när en hamnar i situationer en inte kan behärska. Det kan handla om små eller stora kriser och katastrofer som drabbar individer, mindre grupper eller hela samhället. Exempel kan vara en svår trafikolycka, en frivillig som far illa, en brand på Kupan, en pandemi eller en naturkatastrof.
Vilket stöd ger vi – hur agerar vi?
Röda Korsets Ungdomsförbund är ingen egen krisberedskapsorganisation men kan om kris eller katastrof uppstår göra insatser om möjligheten finns.
Röda Korsets Ungdomsförbund kan agera själv eller tillsammans med Svenska Röda Korsets insatser. Röda Korset Ungdomsförbund kan erbjuda en trygg miljö där människor kan samlas, samordna frivilliga, lyfta barn och ungas behov, dela ut mat och varm dryck. Det är behovet som styr vilka insatser som görs. Svenska Röda Korset har också beredskap för att till exempel ge medmänskligt stöd till människor i kris. Vill du veta mer finns det en utbildning på Learnster.
Vad gör lokalföreningen i händelse av kris eller katastrof?
I händelse av att en kris uppstår ska lokalföreningen göra följande:
- Kontakta den i personalen som du normalt har mest kontakt med eller rkuf@redcross.se och meddela vad som hänt. Berätta även om ni som förening har tankar på hur ni vill agera i situationen.
- Kontakta närmaste krets i Svenska Röda Korset. Fråga vilka insatser de kommer att göra och om de behöver ytterligare hjälp med situationen.
- Kontakta Svenska Röda Korsets tjänsteperson i beredskap – TIB – som nås via telefonnummer 08-452 4650 för att informera om vad ni gör samt få lägesuppdatering. Detta kan ske när som helst under en kris fram tills att Röda Korset informerar om att de gått upp i beredskap och hur kommunikationen i så fall sker.
- Inventera vilka resurser ni har. Vilka i föreningen kan tänka sig att ställa upp? Vad kan ni ställa upp med?
- Återkoppla till personal på Ungdomsförbundet. Berätta för personalen vad ni bestämt er för att göra.
Lokalföreningar som bedriver Jourhavande Kompis
De föreningar som driver Jourhavande kompis kan bli kontaktad av personal för att öppna upp jouren för andra typer av samtal och tider. Denna kommunikation går via personal till verksamhetsledare i verksamheten och även till lokalföreningens styrelse.
Krisplan för frivilliga på Röda Korsets Ungdomsförbund
Olika krissituationer behandlas på olika sätt. Vid möten, utbildningar eller andra sammankomster för frivilliga är frivilligledaren, kursledaren eller personalen ansvariga för att informera om säkerheten. Ansvarig person ska ha kännedom kring utrymningsvägar i den lokal som gruppen vistas i och ha telefonnummer till generalsekreteraren. Om kris uppstår ska generalsekreteraren få kännedom om detta. Krisplan för frivilliga hittar du längre ner på sidan.
Korruption och bedrägeri
Läs mer
Vad är korruption och bedrägeri?
Korruption är när någon utnyttjar sin ställning för att ge sig själv eller andra orättvisa fördelar. Ibland kan mutor vara inblandade, vilket betyder att en tar emot exempelvis pengar, tjänster eller presenter från någon för att hjälpa dem och ge dem orättvisa fördelar.
Bedrägeri är att ljuga, luras eller välja att inte berätta något för att skaffa sådant som en inte har rätt till. Oftast handlar det om pengar men det kan handla om annat också, som exempelvis tjänster, presenter och olika sorters tillstånd.
Hur vi jobbar mot korruption och bedrägeri
- Vi har nolltolerans mot alla former av bedrägeri och korruption.
- Vi agerar alltid vid misstanke om bedrägeri och korruption.
- Vi har ett fokus på förebyggande arbete för att motverka och i tid upptäcka bedrägerier och korruption.
- Vi har externa och interna granskningsfunktioner på plats.
Att arbeta med psykisk hälsa och psyko-socialt stöd
Läs mer
Manualen (se nedan) är till för den som vill ge stöd till andra i psykisk hälsa och välbefinnande. Använd manualen utifrån behov, här finns inspiration och verktyg!
I manualen kan du bland annat lära dig mer om:
- Vad psykisk hälsa och psyko-socialt stöd är
- Vad för stöd du kan ge till andra volontärer
- Hur du pratar med en person som mår dåligt
- Hur du kan hjälpa någon att hitta annat stöd
Ladda ner manualen och stödmaterial här nedan: