Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.

Läs mer om kakor

Grafiska riktlinjer och logotyp

Röda Korsets Ungdomsförbunds grafiska riktlinjer är ett stöd för dig som ska kommunicera organisationens verksamhet och gäller i såväl nationell som lokal kommunikation.
Röda Korsets Ungdomsförbunds grafiska riktlinjer är ett stöd för dig som ska kommunicera organisationens verksamhet och gäller i såväl nationell som lokal kommunikation.

År 2021 uppdaterade vi på Röda Korsets Ungdomsförbund våra grafiska riktlinjer. Den största förändringen var att vi adderade färgerna lila och lavendel i vår färgpalett och uppdaterade logotyp. Den nya grafiska profilen hittar du längst ner på denna sida. 

Några exempel från de grafiska riktlinjerna:

  • Röda Korsets Ungdomsförbunds logga används alltid mot vit bakgrund.
    Svartvit utskrift av loggan ska undvikas i största möjliga mån och ska aldrig användas i extern kommunikation.
  • Röda Korsets Ungdomsförbunds officiella typsnitt är Futura Std men i intern och regional kommunikation går det bra att använda typsnitten Arial och Times new roman. 
  • Röda Korsets Ungdomsförbunds färgpalett består av färgerna: röd, lila, lavendel, svart och vit. Viktigt att du alltid använder exakta färgkoder  för att få ut rätt nyanser. 

Röda Korsets Ungdomsförbunds logga

Röda Korsets Ungdomsförbunds logga är en viktig del av organisationens ansikte utåt. Det röda korset är dessutom en skyddssymbol som används i krig och konflikt, så ett speciellt tillstånd har utfärdats för loggan. Det innebär att det finns viktiga regler kring hur den ska användas och se ut. Reglerna är inte särskilt krångliga och allt du behöver veta står på sidan 12 i de grafiska riktlinjerna. Läs riktlinjerna innan du använder loggan och skicka med riktlinjerna i kontakt med tryckeri eller samarbetsparters.

Bland bilagorna under Kommunikation och marknadsföring hittar du loggan för nedladdning i tre olika format.