Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.

Läs mer om kakor

Bilder och filmer

Bilder och filmer är en viktig del i Röda Korsets Ungdomsförbunds kommunikation.
Bilder och filmer är en viktig del i Röda Korsets Ungdomsförbunds kommunikation.

Bild och film kan snabbt sprida känslan av hur det är att vara med i vår organisation, vilket kan inspirera andra till att bli frivilliga. Bilder och filmer kan också berätta vad verksamheterna gör och hur Röda Korsets Ungdomsförbund gör skillnad genom lokalföreningar.

Samtycke till att fotografera

Röda Korsets Ungdomsförbund jobbar med unga människor som kan befinna sig i utsatta situationer. Om du tar bilder på aktiviteter i våra verksamheter är det därför viktigt att du alltid kollar av att det känns okej för personen du fotar och berättar att bilderna kan komma att läggas upp på föreningens hemsida, Facebook, Instagram eller liknande.

Om du fotar en person som är under 18 år behöver du få skriftligt samtycke av personen samt av vårdnadshavare/god man/förvaltare. Då kan du använda bilagan Samtycke vid bilder på personer under 18 år under Kommunikation och marknadsföring. Hantering av uppgifter och bilder regleras i personuppgiftslagen och därav har detta samtyckesformulär tagits fram.

Tips för bilder i tryckt respektive digitalt format

För att de bilder du publicerar digitalt eller skriver ut på affischer och foldrar ska se så bra ut som möjligt så kan du tänka på bildens upplösning och format. Om detta finns det bra med information via en snabb googling, men här följer några enkla tumregler:

Ska du filma dig själv? Vi hjälper dig!

Innan du filmar

Vad är ditt viktigaste budskap? Vad vill du ha sagt och hur säger du det på enklast språk och kortast tid? Du har 2 sekunder på dig att fånga tittarens uppmärksamhet. Titta rakt in i kameran, tala enkelt, klart, och tydligt!

Säg det viktigaste först! Det finns alltid en chans att den som tittar stänger av innan videon är färdig. Hur ser du till att hen ändå får med sig det viktigaste?

Var kortfattad. Skriv gärna ned det du vill ha sagt för att uppskatta hur lång tid det kan ta. Tänk på att 30 sekunder motsvarar ca 50 ord, och 3 minuter motsvarar ca 250.

När du filmar🎬

Provfilma: Då kan du kolla att ljud och bild funkar som det ska. Kolla gärna på ditt provklipp med hörlurar.

Platsen: Ha en enkel, vit eller röd bakgrund. Se till att ditt ansikte är väl upplyst utan skarpa skuggor eller solstrålar. Filma inte i motljus.

Telefonen/kameran:

  • Använd ditt headset som mikrofon.
  • Filma i horisontellt/liggande läge. När du filmar för att skapa storys på Instagram eller Facebook passar dock stående läge bättre.
  • Lägg telefonen/kameran stadigt.
  • Se till att du sitter tillräckligt nära kameran för att ditt ansikte ska fylla ut merparten av skärmen.
  • Sätt telefonen på flygplansläge för att undvika störande ljud från telefonen.
  • Sätt på högsta resolutionen innan du börjar filma. Zooma inte in.

Personen som pratar:

  • Prata långsamt och tydligt.
  • Försök sitta still på samma ställe, då blir det lättare att klippa.
  • Sätt händerna bakom ryggen eller i knät.
  • Börja och avsluta varje klipp med en paus då du tittar in i kameran.

Efter inspelningen:

  • Titta på klippet för att kolla bild och ljud.
  • Kolla klippets längd så att den inte överstiger tänkt tid.
  • Ska den skickas vidare? Då kan du t.ex. använda Wetransfer.

Bonus: Textning

Visste du att ungefär 80% av de som ser på videor på mobilen tittar utan ljud? Därför är det bra att texta filmen. Du kan använda textamig.se för att på ett enkelt sätt få fram text via en textningsrobot. På Youtube och Facebook kan du sedan redigera textningen innan du lägger upp den.